Уявімо сучасне будівництво, де кожна конструкція (зокрема, фундамент) відіграє важливу роль. Чи можемо залишити будинок без світла і тепла? Або ж, можливо, знехтуємо фундаментом, і витратимо всі кошти лише на гарний дах?
Так само і з мовленням, яке пов’язане з усіма психічними та фізичними процесами. Це відрізняє нас від тварин.
При проведенні діагностики, логопед може виявити «тріщину у фундаменті» (наприклад, порушення фізичного слуху) або ж відсутність вікон (наприклад, гіпертонус артикуляційних м’язів), тому запропонує батькам дитини також відвідати іншого спеціаліста.
Процес мовлення включає належну роботу психічних процесів та органів моторики. «Поломку» одного із них, інколи, логопед не може самостійно виправити, адже він «майстер» не цього профілю.
Отже, з якими дитячими лікарями/спеціалістами може співпрацювати логопед:
1) Невролог — допоможе перевірити діяльність нервової системи, зокрема, головного та спинного мозку. До нього логопед скеровує тоді, коли виявляє порушення м’язового тонусу, тремор, порушення моторики, нездатність сприймати та засвоювати інформацію.
2) Хірург-стоматолог — проконсультує на предмет ознак вкорочених вуздечок. Так, їх існує декілька: під язиком та під верхньою та нижньою губами.
3) Стоматолог-ортодонт — виявить неправильний прикус, який може спричиняти нетипове положення язика у роті, а відтак, недосконалу артикуляцію звуків.
4) Отоларинголог — допоможе при наявних ознаках дихання лише ротом, коли нежить відсутній.
5) Аудіолог — перевірить, чи є ознаки порушення слуху або слухового сприймання у дитини.
6) Психолог/Психіатр/Поведінковий терапевт — допомагають при нетипових поведінкових проявах у дитини. Помітно те, що наявного рівня уваги та пам’яті дитині недостатньо для ефективного засвоєння інформації.
7) Корекційний педагог — перевірить чи має дитина особливі освітні потреби, зокрема, разом із мовленням покращуватиме загальні пізнавальні здібності тощо.
Інколи, дитині справді не потрібна додаткова допомога інших фахівців. Але бувають випадки, коли без цієї підтримки не обійтися.